JBC lanceert gendervriendelijke capsulecollectie

Anno 2021 is gendergelijkheid top of mind. Maar tegelijkertijd beseft iedereen dat er nog een lange weg af te leggen is.  Het Belgisch familiebedrijf JBC wil alvast het goede voorbeeld geven en zet het nieuwe schooljaar in met een gendergelijke collectie Back to School.

Vanaf nu geen jongens/meisjes labels meer in de JBC-winkels maar een gloednieuwe gendergelijke capsulecollectie en een kleurboek dat kinderen buiten de lijntjes laat dromen.  ‘Dat de heersende gendernormen vandaag nog steeds een grote impact hebben op de beroepskeuze van onze kinderen, deed ons enkele maanden geleden de ogen openen. Als Belgische ondernemer én familiewinkel hopen wij juist dat kinderen los van hun gender een vrije keuze kunnen maken in de arbeidsmarkt. Wij willen kinderen buiten de lijntjes laten dromen over wat ze willen worden. Daarom wil JBC vanaf nu bewuster omgaan met die heersende stereotypen en ze dan ook actief aanpakken’ verduidelijkt Ann Claes, Chief Buying Officer van JBC.

Coole opdruk
JBC voegt meteen ook de daad bij het woord en lanceert vanaf maandag 16 november een hele reeks initiatieven om het nieuwe schooljaar gendergelijk in te zetten. Zo verwijdert de keten in haar winkels alle bordjes en verwijzingen naar jongens/meisjes. In plaats daarvan zullen deze vervangen worden door aanduidingen per leeftijdscategorie zoals: baby’s, kinderen en tieners.
Daarnaast stelt JBC ook vol trots een nieuwe gendergelijke capsulecollectie voor. Toffe sweaters met opschriften zoals ‘When I grow up, I wanna be a CEO’, ‘game developer’ of ‘firefighter zijn beschikbaar voor alle jongens en meisjes.

Kleurboek
Met het ‘Droom buiten de lijntjes’-kleurboek wil JBC kinderen tenslotte letterlijk maar vooral ook figuurlijk buiten de (job)lijntjes laten kleuren. Met een leuke mix van onverwachte en gewone beroepskeuzes zoals brandweervrouw, F1-pilote, bouwvakster, ballerino, DJ en game developer wil JBC mee helpen om stereotypen te doorbreken.  De tekeningen zijn van de hand van de Belgische illustratrice Manon Hermans. Naast alle initiatieven in de winkels, wil JBC ook families inspireren om meer bewust stil te staan bij gendergelijkheid. Daarom haakten ze expert Steven Gielis aan bij hun initiatief. Gielis is bekend als lector Orthopedagogie bij AP Hogeschool en de bezieler van ZITDAZO, een online community die ouders samenbrengt rond thema’s als weerbaarheid en hoogsensitiviteit.

Praktisch: De nieuwe capsulecollectie van JB is beschikbaar vanaf maat 92 tot maat 170, prijzen variëren tussen 24.95 euro en 29.95 euro.